Egy fájdalmasan gyönyörű könyv a családon belüli erőszakról - Az utolsó gyufaszál c. regényt ajánljuk!
Marie Vareille: Az utolsó gyufaszál
Marie
Vareille első magyarul megjelenő kötetében mély empátiával és különös
érzékenységgel fordul egy olyan, köztünk élő szociális-társadalmi jelenséghez,
amelyet sem gyermekkorban, sem felnőttként soha, senkinek nem szabadna
elszenvednie. A családon belüli erőszak ebben a könyvben olyan rétegekben
ábrázolódik, amely sajnos már túlmutat a bántalmazással járó kínzó testi-lelki
fájdalmak hiteles bemutatásán, a tartós rettegés ördögi körébe vonja be az
olvasót.
„A
karjára tetováltatott „három a négyből” nap mint nap arra a statisztikai adatra
emlékeztette, amelyet egyszer az újságban olvasott: négyből három gyerek maga
is erőszakossá vagy áldozattá válik azok közül, akik bántalmazó családban
nőttek fel. És nagyon jól tudta, hogy mivel férfi, sokkal több esély van arra,
hogy a szenvedést okozók oldalán végezze.
Három az egyhez.”
A regényben, Abigaëlle a mesélő, aki több mint húsz éve visszavonult egy burgundiai kolostorba, ahol a múltja utoléri ugyan, de sorsfordítói emlékei is már csak haloványan pislákolnak benne, zavarosan tekint vissza arra a gyermekkorra, ami korántsem a szeretet megnyugtató és biztonságos ölelésével takarta be őt. Bátyja, Gabriel kéthetente meglátogatja a lányt, testvéri kapcsolatuk erős, mindig is a „dzsungel törvényén” alapult, mely szerint a nagyok minden körülmény között megvédik a kicsiket.
Gabriel
felnőttként igazi művésszé válik: rajzol és sikeres író lesz belőle. Azonban a
felszín alatt mély sebeket hordoz magában, melyeket csak a húga ismer igazán, ő
az egyetlen, aki megjárta vele azt a poklot, ahonnan bántalmazó édesapjuk
félelmetes haragja, pusztító agresszivitása elől szeretett édesanyjuk képtelen
volt menedékre lelni.
„A béke
mindig csak ideiglenes. Emlékszem anyám kétségbeesett próbálkozásaira, hogy
elodázza az elkerülhetetlent. A félelem lassanként beette magát minden
pórusába, szétrágta a lelkét, az önbizalmát, felőrölte, ahogy a folyók homokká
őrlik a legkeményebb köveket is.”
Egy
sorsfordító találkozás azonban megváltoztatja Gabriel életét, és szépen lassan
visszaadja szerelembe vetett hitét is. Talán még abban is hinni kezd, hogy
egy családnak valóban lehet megtartó ereje. A félelem azonban folyton
beférkőzik a tudatába, szoroson a nyomában jár a hétköznapokban, hiszen ő soha,
semmilyen körülmények között nem akar olyan emberré, és főként olyan apává
válni, mint amilyet ő kapott a sorstól. Vajon Gabriel képes lesz múltjának
sötét erdejéből úgy kisétálni, hogy megtörje a magára tetováltatott „három a
négyből” statisztikájának bénító mintázatát?
A regény
különleges felépítésben tárja elénk ezt az igencsak nehéz témát, egészen az utolsó
oldalig izgalmas fordulatok mentén követhetjük végig a történéseket. Gyönyörű
irodalmi ábrázolásmóddal és igazán szenzitív nézőponttal találkozhatunk a könyv olvasása közben.
A pszichológiai megközelítés is fontos szerepet kap a cselekményben, amikor is az áldozatok egy támogató folyamat által képesek csak igazán beismerni maguknak, hogy „az első pofon azért csattan el, mert túl sokszor megbocsátottunk, és ez van, akinek azt jelenti, hogy folytathatja, sőt tehet akár ennél rosszabbat is. Felhatalmazza a másikat arra, hogy… hogy bántson.”
Az a gyermeki, őszinte hang pedig, amelyen keresztül az írónő az olvasókhoz szól, talán még inkább felhívja a figyelmet arra, hogy a családon belüli erőszak esetében az empátia már kevésnek bizonyul. Nem lenne szabad félrenézni: minél szigorúbb törvényi rendelkezésekre lenne szükség ahelyett, hogy a látható sebeket viselő, rettegő áldozatok néma segélykiáltása sokszor csukott szemekre, illetve csukott fülekre talál.
„Olyan
vagyok, mint bárki más. Csak egy apró láncszem, az életem csak egy csepp abban
az óceánban, amely az emberiség történelme.
Törékeny vagyok és mulandó, mint a
gyufa lángja,amely csak egy pillanatra lobban fel, és máris kialszik. Egyvalamiről mégis dönthetek: hátat fordítok, elfordulok, vagy a szeretet győz
bennem, és segítek.”
/S.B./



Megjegyzések
Megjegyzés küldése