Murinai Angéla: Az alkalmazkodás a legjobb túlélő technikánk

Murinai Angéla író, pedagógus, kreatív írásoktató fantasztikus "Élni, túlélni, jól élni” c. előadásában tabuk nélkül beszélt gyászról, emigrációról, hazatérésről és belső erőről. Volt szó - többek között - anyaságról, szerelemről, döntésekről, traumákról, veszteségről, illetve az alkalmazkodó újrakezdésről is. Megrendülten hallgatta a közönség, ahogyan a szerző legidősebb fia elvesztéséről mesélt. Az írónő visszautazott arra a máltai szigetre, ahol a tragédia történt, hogy könnyeinek, érzéseinek szabad utat engedjen: meditált, segítő szimbólumokkal kavicsokat festett, és kiírta magából a legmélyebb fájdalmát. Ebből a feldolgozhatatlan életeseményből született meg a Mikor feltámad a szél c. regénye, amely sokkal több egy gyászfeldolgozó kötetnél. A legnagyobb veszteségben – egy gyermek, majd egy társ halálában – is rejtőzhet olyan életerő, amely továbbviszi az embert az útján, ha amellett dönt, hogy előre megy tovább, és nem süllyed el örökre a gyász bénító érzésében. Az írónőtő...

Egy humanista hóhér hétköznapjai

 


A 2022 tavaszán, a Prae Kiadó gondozásában megjelentetett regény kéziratával a szerző 2021-ben megnyerte a kiadó krimipályázatát. A könyvkiadó még 2017-ben indította útjára Krimi Ma elnevezésű könyvsorozatát, amely céljául a kortárs magyar detektív- és bűnregény műfajának megújítását tűzte ki céljául. A legfőbb szempontok az egyedi történet, a magas színvonalú megvalósítás, valamint a magas fokú nyelvi kidolgozottság voltak.

Ilyen előzetes információk után kíváncsian vettem kézbe a külsejében is tetszetős kötetet. Gráczernek nem ez az első könyve, sőt a történelmi tematikájú regények sem idegenek tőle.

Gál Dorina álnéven írt regénytrilógiája (Aranyszív, Bíborszív, Márványszív) egy méltatlanul elfelejtett királynénknak, Habsburg Máriának, II. Lajos feleségének állít emléket.

A háromfa hölgye több mint ötven évvel korábban játszódik, mint Mária királyné története. A történelemtanári végzettséggel is rendelkező szerző alaposan tanulmányozta Mátyás király uralkodásának első szakaszát. Nem csupán a történelemből ismert eseményeket meséli el, hanem szemléletes módon kelti életre a középkori Buda hétköznapjait is. 

A szereplőkkel együtt mozgunk Buda belterületén (Alhévíz, Szentpétermártír, Szentistván) és külterületén (Logod) egyaránt, kószálhatunk a szűk utcákon és a zsúfolt piactereken (Káposztapiac, Szombatpiac). A mindenre kiterjedő helyrajzból a környező hegyek és dombok (Hollómál, Szakadát) sem maradnak ki. Ezek mellett még a palotákba, a politika boszorkánykonyháiba is bepillantást nyerünk. A könyv a külső világ mellett a lehető legpontosabban igyekszik visszaadni az akkor élt emberek belső világát, világképét is.

Gráczer L. Tamás ebbe a miliőbe helyezi főhősét Marcust, a budai hóhért, aki párhuzamosan gyilkol és gyógyít, nem áll távol tőle az irodalom és a képzőművészet sem. Igazi reneszánsz ember, tudásvágyánál csak a szakmai elkötelezettsége nagyobb:

„– Atyám szokta volt mondani – törte meg a csendet Marcus –, hogy a kéz, mellyel a pallost markolom és ölök, nem az én kezem, hanem Istené. Nem én akasztok, fejezek, csonkítok és ölök, hanem Isten. Azt hiszem így van ez az igazsággal is. Rajtam keresztül Isten akarja kideríteni, mi történt …” (159. p.)

Azért is különös ez az „ars poetica” mert néhány utalásból megtudjuk, hogy hősünk nem önszántából kerül rettegett és egyben megvetett ítélet-végrehajtói hivatalába.


A színes-szagos regény nem száraz „szakmaismertető”, hanem egy bűnügyi történet több-kevesebb-gyilkossal, áldozattal. Részletesebben ezért nem is foglalkozom vele. A műfaj szabályait követve érdekes karakterek szerepelnek benne, feszültséggel teli, amelyet egy váratlan végkifejlet zár le. Megérdemelten nyert díjat a Prae Kiadó krimipályázatán. A könyvet szerzője egy sorozat első kötetének szánta megfelelve a sorozatok bűvkörében élő-égő korunknak.


A Háromfa hölgye egyaránt ajánlható a történelem, a bűnügyi történetek és az igényes történelmi regények kedvelőinek.

KP


Megjegyzések