"Nem minden vándorút céltalan..."
(J. R. R. Tolkien)
Ezzel
az idézettel kezdődik fiatal felnőtt korom egyik meghatározó élménye: a Négyen
egy gatyában című tetralógia. Hollywood is felfedezte magának
egy olyan korszakban, amikor a közönség az Amerikai pite poénjainál többre,
tartalmasabbra, valami igazira vágyott.
Négy barátnő felnőtté válásának története
ez, akiknek anyukái ugyanarra a kismama-tornára jártak szülés előtt. Az
ismeretség családok közötti összetartássá szövődött (majd időlegesen
széthullott, hogy aztán főnixként újraéledjen), így Carmen, Tibby, Bee és Lena
szinte testvérekként nőhettek fel. Négy különböző karakter, akiket összeköt a
szeretet és az elfogadás. Kapcsolatuk a védőháló az érzelmi zűrök, döntések, a
szülőkről való leválás, az út- és önkeresés, a kapcsolatok alakulásának
viharaiban.
De hogy jön ide a nadrág? Úgy, hogy Carmen
a használt ruha boltban ráakad egy farmernadrágra, ami csodák csodájára
mindannyiuk testalkatához tökéletesen passzol. Ez a nadrág válik aztán
barátságuk kézzelfogható jelképévé. Mindez pont akkor történik, amikor
életükben először egymástól távol töltik el a nyári szünetet. Lena, a szépség a
nagyszüleihez utazik Görögországba, Bee, a sportlady a mexikói Bajába készül
focitáborba. Carmen a drámázás mestere, nyárra a távol élő apukájához költözik,
mit sem sejtve arról, mi vár rá. Tibby pedig... Nos, Tibby, a szarkazmus és az
irónia királynője, otthon marad, és már kezdettől rosszul van attól, hogy a
helyi szupermarketben kell pakolásznia valami szörnyű egyenruhában. Hogy
legyen, ami összeköti őket, elhatározzák, hogy felváltva hordják a nadrágot
egész nyáron, egymásnak postán küldve tovább.
Ha csak ennyit tudunk a sztoriról,
hihetnénk azt, hogy egy felszínes lányregényt tartunk a kezünkben. Megfordulhat
a fejünkben, mégis mit lehet négy kötetben összehordani egy nadrágról... Sok
mindent. És még annál is többet! Bátran merem állítani, felnőttként újraolvasva
is érdekes, izgalmas, olykor drámai szövevény tárul elénk. Ismerős érzésekkel,
dilemmákkal, folyton szétváló és összekapcsolódó szálakkal, fájdalmakkal,
szerelmekkel és szakításokkal. Eközben pedig nincs olyan, hogy ciki téma. Az
írónő bátran, objektíven és bölcsen ábrázolja a szüzességgel és az első
szexuális tapasztalatok megszerzésével kapcsolatos érzelmi megrázkódtatásokat
is.
Nincsenek kész válaszok. Mit lehet kezdeni
azzal, ha az újonnan megismert, rád akaszkodó csitri kislányról kiderül, hogy
súlyos beteg, és csak hetei vannak hátra? Vagy azzal, hogy mindkét szülőd új
családot alapít, amelyekben már/még nem találod a helyed, ráadásul amúgy is
kirepülésre készülsz? Ugyanígy talány, hogyan lehet egyensúlyt találni a múlt,
és a jelen között egy bevándorló család gyerekeként. Vagy hogy mi mindent kell
feldolgoznia annak, aki korán elveszítette a mentálisan beteg édesanyját. Az elbeszélés módja, a hozzá használt
eszközök viszont mégis könnyeddé, olvasmányossá teszik a könyveket. Minden
fejezet egy idézettel kezdődik. Van itt reklám- és dalszöveg, velős gondolatok
(kevésbé) ismert emberek tollából. Találunk benne levelet, msn üzenetet. A
mobiltelefonok és az internet elterjedésének hajnalán járunk, majdnem 20 évvel
ezelőtt jelent meg az első kötet magyarul. Hol az egyik, hol a másik lány
szemszögéből láthatunk rá ugyanarra az eseményre. Megmelengeti a szívet, ahogy
támogatják egymást még a messzi távolból is. A nadrág pedig valóban
varázserővel bír. Talizmán, ami, úgy tűnik, néha szándékosan hoz bajt arra, aki
hordja. Ugyanakkor erőt is ad, és magán viseli a kalandok nyomait: könnyeket,
vért, port...
Ebből a remek forgatókönyv-alapanyagból
végül két film készült. Az első film szinte teljes mértékben követi az első könyv cselekményét,
nagyszerű adaptáció hiteles alakításokkal. A színészek közül Alexis Blendel neve ismerős lehet a Szívek szállodája és A
szolgálólány meséje sorozatokból.
Aztán három év kihagyás után készült el a második film, az utolsó könyv eseményeit alapul véve. A könyveket olvasva,
és ismerve az álomgyár elveit, nem csodálom, hogy ez a döntés született. Van az
a mélység, amit fel kell áldozni a szórakoztatás oltárán. De úgy gondolom, a
lényeget, a mondanivalót sikerült így is minden ízében átemelni erről az
életszakaszról:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése