Vendégszerzőnk tollából: A madármegfigyelés fűszere

Zsebedben a világ! Mondják nem is indokolatlanul, mikor többségnél ott lapul a készülék, melyet nemes egyszerűséggel mobilnak szólítunk. Ősszel, ezzel ülsz be a kocsiba és a szaggatott vonalak sebesen szaladnak el melletted. Csak egy közepes termetű ragadozó ül szigorú tekintettel a póznán. De ki lehet ő? Fék, sikerül elcsípni, egy fotó és az app már ki is köpi a nevét, ő egy egerészölyv. Télen a madáretetőre szórt eleségre érkező tarka csapatot figyeled áhítattal, mikor egy szempillantás alatt, mint egy kamikaze vetődik be egy predátorok világában kistermetű számító szárnyas, kitől az egész környék retteg. Cinkék és tengelicek kispiccelnek minden irányban, majd a kampóscsőrű valamit mormol az orra alatt, s megállapítja, legközelebb még ügyesebb leszek. S mivel a kütyüddel felvetted a sztorit, elküldöd a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületbe, kitől érkezik a válasz, karvaly járt a kertedben.  Tavasszal késő este sétálsz a pároddal, majd eszedbe jut, hogy másnap ki kell h...

Olvasónk ajánlja: Zoltán Gábor Orgia című kötetét

Zoltán Gábor: Orgia (Kalligram, 2016)

Nehéz olvasmány Zoltán Gábor 2016-ban megjelent regénye. Sem a téma, sem a megvalósítás nem teszi könnyűvé a befogadó dolgát, küzdeni kell vele, de nem gondolnám, hogy aki egyszer már elszánta magát az elolvasására, az csak úgy félbehagyná. Én személy szerint - minden negatívuma ellenére - nem igazán tudtam letenni, hamar átszaladtam az alig háromszáz oldalon.

Egyrészt érdekelt a főszereplő, a valós alak(ok)ból gyúrt, ám mégis erősen fiktív vasgyáros története, aki a háború végi Budapest poklában esetlen Vergiliusként kalauzol minket, másrészt érdekelt ez az aprólékos, emberközpontú történelemlecke is. Mert minden becsempészett fikció ellenére a könyv több évnyi levéltári kutatás eredménye, de egy pillanatra sem érződik soknak a szerző tudása a témáról, ügyesen adagolja az apró részleteket, amelyektől igazán élővé válik, lüktet és lélegzik a történet. Jól mutatja be, hogy ezek a fékevesztetten tomboló nyilasok nem egydimenziós vadállatok, hanem átlagos emberek tele vágyakkal, érzésekkel, gondolatokkal, frusztrációval, sértettséggel, komplexusokkal, akik fegyverhez és hatalomhoz jutva fokozatosan lépik át az összes morális határt, amíg a bestialitás olyan természetes nem lesz számukra, mint a levegővétel.

Erre kiváló példa a vasgyáros öccse, aki tökéletes ellentéte az élet minden területén sikeres bátyjának, egy klasszikus tutyimutyi vesztes, egy himlőhelyes katonaszökevény, aki először a frontszolgálatot akarja megúszni a nyilasok között, hogy aztán bámulatos gyorsasággal asszimilálódjon, amikor rájön, itt a nők nem mondhatnak neki nemet, és bármit megtehet velük, ami csak az eszébe jut. Fokról-fokra halad, a lelke gátján először csak egy-egy buzgár tör át, aztán minden korábbi emberiességet magával sodor az önkény árhulláma.

A történet a maga hétköznapi aprólékosságával együtt lehengerlő és szuggesztív, két dolog azonban óhatatlanul megakasztja az olvasásélményt: a szenvtelen alapossággal részletezett kínzások, és a szikár, minimalista nyelvezet.

Az első a téma sajátja, aki a nyilas terror borzalmairól szóló könyvet vesz a kezébe, ne számítson arra, hogy szende félrepillantásokkal megúszhatja, ott állunk a szobában, és mint a többi, sorára váró fogolynak, nekünk is végig kell néznünk mindent, ha esetleg elájulunk, fellocsolnak minket és kezdődhet minden elölről. Ebben nincs semmi öncélúság, nem is lehet azzal vádolni ezt a könyvet, itt minden tettnek súlya van, minden kínzás egy újabb bugyrot tár elénk.

A nyelvezet viszont problémás. Nem rossz. Legalábbis nem teljesen. Az biztos, hogy a szerző tud írni. Az ösztövér hasonlatai, és a nagy ritkán, morzsaként elénk hulló költői képei ülnek, találóak. Azonban ez a túlzásba vitt minimalizmus bajos. Sok, rövid mondat. Döccenve sorakoznak egymás után. Mintha különálló szigetként lebegne az elbeszélés vízén. De képtelen összekapaszkodni egy egységes földrésszé. És ez megakasztja a lendületet. Ráadásul sokszor hatásvadásznak is hat. Talán csak így tud írni? Talán ez a szikár, távolságtartó hangvétel szándékolt választás a témához? Lehet. Nem tudom.

Tulajdonképpen ezt akár pozitívumként is értelmezhetjük, mivel alapvetően nekem sokkal fontosabb egy regénynél a hogyan, mint a mit, azaz a nyelvezet, a költői eszközök, a „megírtság” lényegesebb, mint a történet, (ahogy mondani szokták, unalmas dolgokról lehet írni, de unalmasan nem), de itt mégis túl tudtam lépni a számomra zavaró nehézkes nyelvezeten, mert a tartalom némán sodort magával. Mint az áldozatokat a Duna.


Vendégszerző: Sz. T.

Megjegyzések