Vendégszerzőnk tollából: A madármegfigyelés fűszere

Zsebedben a világ! Mondják nem is indokolatlanul, mikor többségnél ott lapul a készülék, melyet nemes egyszerűséggel mobilnak szólítunk. Ősszel, ezzel ülsz be a kocsiba és a szaggatott vonalak sebesen szaladnak el melletted. Csak egy közepes termetű ragadozó ül szigorú tekintettel a póznán. De ki lehet ő? Fék, sikerül elcsípni, egy fotó és az app már ki is köpi a nevét, ő egy egerészölyv. Télen a madáretetőre szórt eleségre érkező tarka csapatot figyeled áhítattal, mikor egy szempillantás alatt, mint egy kamikaze vetődik be egy predátorok világában kistermetű számító szárnyas, kitől az egész környék retteg. Cinkék és tengelicek kispiccelnek minden irányban, majd a kampóscsőrű valamit mormol az orra alatt, s megállapítja, legközelebb még ügyesebb leszek. S mivel a kütyüddel felvetted a sztorit, elküldöd a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületbe, kitől érkezik a válasz, karvaly járt a kertedben.  Tavasszal késő este sétálsz a pároddal, majd eszedbe jut, hogy másnap ki kell h...

Vendégszerzői írás - Hajsza a túlélésért sorozatajánló

 
Számomra a Formula-1 rettentően fontos. A sportot gyerekkorom óta követem, egészen pontosan 2005 óta és fanatikus rajongója vagyok. 
A sport izgalmas és iszonyatosan gyors. A cégek rengeteg pénzt beleölve készítik el autójukat a világ legjobb autómérnökeivel és versenyeztetik ezeket a világ legjobb autóversenyzőivel, akiknek külön szuperlicenccel kell rendelkezniük, hogy tudjanak versenyezni.
Mindig is elgondolkodtatott, hogy a színfalak mögött mi történik, és hogy tényleg annyira nagy-e a nyomás "istállón" belül és a konstruktőrök között, mint ahogy mondják. A Netflix segítségével most erre is fény derül. Formula-1: Hajsza a túlélésért (Drive to survive) című sorozat által.
 
A sorozat érdekes szemszögből mutatja be a sportot nézőinek, nem látott jelenetekkel és nem hallott beszélgetésekkel dúsítva. Jelenleg 3 évad elérhető: Az 1. évad a 2018-as szezont, a 2. a 2019-est, a 3. pedig a 2020-ast mutatja be.
Az évek során rengeteg dráma alakult ki a konstruktőrök és a pilóták között is egyaránt, ezért mindhárom évadot érdekesre és izgalmasra sikeredett. A sporton belül dráma lehet a pilótapiac váratlan változása, az istállók közötti rivalizálás, a kíméletlen politika és még sok más tényező, sajnos ritkán a halál is. 
A legutóbbi haláleset 2019-ben történt, mikor Anthoine Hubert, Formula-2-es autóversenyző életét vesztette a Belga Nagydíjon csupán 22 évesen, amiről a sorozat 2. évada beszélt sokat. A Renault akadémiájának tehetséges újonca volt, 2021-ben Formula-1-es versenyzővé is válhatott volna. 
 
Az összes pilóta jól tudja, hogy a sport milyen veszélyekkel jár, mégis félelem nélkül szállnak bele versenyautójukba, és hozzák ki belőlük a maximumot. Ehhez a sikerhez viszont nem csak az akaraterejük járult hozzá, hanem a sportág biztonság szempontjából drasztikus fejlődése is. Az egész FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) legjobb törvénye egyértelműen a bukókeret, más nevén a glória beiktatása volt. Ez a pilóták feje fölött található és a legbrutálisabb ütközéstől is megvédi őket.
A Formula-1 emellett rendkívül kiszámíthatatlan, sosem lehet előre leszögezni a sorrendet, hisz bármi történhet, ami befolyásolhatja a versenyt, legyen az autó meghibásodás, baleset, időjárás változás, pilóták gumi kezelése és még sok más.
 
 
Mindezeket összegezve elmondható, hogy egy gyönyörű a sport, amelynek népes rajongótábora van, és 70 éve töretlenül áll az autósport csúcsán.
 
Ha ettől nem csatoljátok be fotelotokban a biztonsági övet, akkor semmitől.
Amennyiben felkeltette az érdeklődéseteket, találkozunk a 2021-es szezon rajtrácsán, természetesen maszkban.
 
 
-  Mihályi Alex -
a Kossuth Lajos Gimnázium 12. osztályos tanulója

 

Megjegyzések