Vendégszerzőnk tollából: A madármegfigyelés fűszere

Zsebedben a világ! Mondják nem is indokolatlanul, mikor többségnél ott lapul a készülék, melyet nemes egyszerűséggel mobilnak szólítunk. Ősszel, ezzel ülsz be a kocsiba és a szaggatott vonalak sebesen szaladnak el melletted. Csak egy közepes termetű ragadozó ül szigorú tekintettel a póznán. De ki lehet ő? Fék, sikerül elcsípni, egy fotó és az app már ki is köpi a nevét, ő egy egerészölyv. Télen a madáretetőre szórt eleségre érkező tarka csapatot figyeled áhítattal, mikor egy szempillantás alatt, mint egy kamikaze vetődik be egy predátorok világában kistermetű számító szárnyas, kitől az egész környék retteg. Cinkék és tengelicek kispiccelnek minden irányban, majd a kampóscsőrű valamit mormol az orra alatt, s megállapítja, legközelebb még ügyesebb leszek. S mivel a kütyüddel felvetted a sztorit, elküldöd a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületbe, kitől érkezik a válasz, karvaly járt a kertedben.  Tavasszal késő este sétálsz a pároddal, majd eszedbe jut, hogy másnap ki kell h...

„A Koronának nevezetesebb viszontagságai, ’s a’ Hazából lett ki-bujdosásai”



A fenti idézet Pétzeli József: A’ Magyar Koronának rövid Históriája … című, 1790-ben Komáromban megjelent könyvéből való. E „munkátská”-ját szerzője szándéka szerint asszonyok, szegény parasztok és gyermekek részére állította össze „akik drága munkát nem szerezhetnek, de azonban az olvasást kedvellik”. A könyv megjelenése része volt annak a fényes ünnepségsorozatnak, amit a „bécsi rabságból” visszatérő nemzeti ereklyénk tiszteletére rendeztek.

Majdnem kétszázharminc évvel később látott napvilágot az a Pálffy Géza szerkesztette, tíz szerző írásait tartalmazó impozáns tanulmánykötet, ami a Szent Korona további tíz visszatéréséről ad számot. Az ebben található írásokat érdeklődéssel olvashatják mindazok, akiket a történelmi tények mellett, a kalandok, a rejtélyek, sőt a szenzációk is vonzanak.


Az utóbbi évszázadokban számos munka született már fő nemzeti kincsünk történetéről, de ez az első kiadvány, ami részletesen feltárja és bemutatja a korona összes „ki-bujdosás”-át, és annak hatását az itt élőkre. Természetesen kitér azokra a körülményekre, eseményekre is, amelyek korábban az ország elhagyásához vezettek. Teszi mindezt a lehető legnagyobb pontosságra és hitelességre törekedve, minden egyes esetben közreadva a Szent Korona útinaplóját (itinerárium) is. Több esetben új megállapításokat tesz, számol le több évtizedes, sőt több évszázados mítoszokkal és előítéletekkel. A kötetet tartalma, tartalmassága mellett külleme miatt sem nevezhetjük egyszerű „munkátská”-nak. Terjedelme vaskos, képanyaga pazar, 16 térképe jól áttekinthető és informatív.

A könyv időrendi ívét követve érdemes felidézni röviden, a fő érdekességekből szemezgetve ezeket a külföldi utakat:
  1.  1205. Két héten át Bécsben tartózkodik, aminek hátterében Konstancia királyné, Imre király özvegyének és András hercegnek, a későbbi II. Andrásnak a viszálya áll.

  2.   1241-1242. A tatárjárás idején hét hónapra Dalmáciába menekítik a mongolok elől.

  3.  1304-1305. az Árpád-ház kihalását követő zűrzavaros időkben kalandos körutazást tesz egészen Prágáig.

  4.  1440-1463. Egy udvarhölgy ellopja, nehogy a Jagellók kezébe kerüljön, több Habsburg is szemet vet rá, Bécsbe majd Grazba, végül egy Hunyadi fejére kerül.

  5.  1551-1608. A leghosszabb távollét, Izabella királyné átadja I. Ferdinánd képviselőinek, két ízben rövid időre - koronázási szertartásokra - visszakerül Pozsonyba. Az excentrikus II. Rudolfnak „köszönhető”, hogy Prágát is megjárja. E a hosszú időszak alatt készül el első hiteles és részletes ábrázolása. 1608-ban szabályozzák az őrzésének módját, mely szerint Magyarország határain kívülre nem vihető.

  6.  1663-1664.  Az uralkodó a magyar főrendekkel egyeztetve a háborús veszélyre tekintettel Pozsonyból Bécsbe menekítteti.

  7.  1683-1687. Az uralkodó a magyar nádor sürgetésére a háborús veszélyre tekintettel Pozsonyból Bécsbe menekítteti. Bécsben csak két napot tölt, hiszen a császárváros is végveszélyben van, végül hajóval Passauig jut.

  8.  1703-1712. A kurucok fenyegette Pozsonyból Bécsbe szállítják.

  9.  1784-1790. A „Kalapos Király” „törvénytelen” módon a bécsi kincstárba szállíttatja, mivel ott kívánja őriztetni összes tartományainak koronaékszereivel együtt. Hazatérése valóságos diadalmenet: „a nemesség és a polgárság csapongó jó kedvében van”. Az ünnepi hangulatot még jobban felerősíti a király halálhírének megérkezése.

  10.  1848-1853. Másfél napra Bécsbe kerül uralkodói megtekintésre, előtte négy évet azonban magyar föld alatt tölt, ahonnan krimibe illő módon kerül elő.

  11.  1945-1978. A korona legtávolabbi útja, melynek során teherautót, hajót, repülőgépet, sőt még helikoptert is „használ”. Ünnepélyes visszaadását a magyar televízió két óra késéssel „élőben” közvetíti Kádár János szigorúan kikötött jelen nem létében.
A fenti stációkat figyelembe véve egyáltalán nem túlzó Pálffy Gézának, a könyv szerkesztőjének és egyik szerzőjének, a Szent Korona Kutatócsoport vezetőjének sommás ítélete róla: „Csoda, hogy fennmaradt”.



A Magyar Tudományos Akadémia Lendület Fiatal Kutatói Programjának keretében az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet „Lendület” Szent Korona Kutatócsoportja 2012-2017 között kiemelt támogatást kapott magyar uralkodókoronázások és a Szent Korona 1526 és 1916 történetének szisztematikus vizsgálatára. Ennek eredményeként több mint 15 könyvet, 250 tanulmányt jelentettek meg és egy filmet is készítettek legfontosabb felfedezéseikről
Véleményem szerint a kutatócsoport ezzel a munkájával, a Szent Korona külföldi útjairól szóló könyvével tette fel a koronát eddigi tevékenységére.

- KP -



Megjegyzések