Különös szellem
lengte körül Herkulesvár egyik házát, különös emberek, már-már szellemek lakták
ezt a helyet,
Péterfy Gergely új regényének helyszínét.
Herkulesvár egy
képzeletbeli település valahol a Dunakanyarban, ami már a rómaiak idején is
lakott hely volt. Itt kapott helyet egy elhagyott villában az 1950-es évek
elején a Magyar Nemzeti Múzeum Vallásügyi Szakkönyvtára és Gipszmásolattára. Az
intézmény gondnoka, és egyben a villa lakója - Waldstein Péter, Kassáról
menekült vallástörténész - nem csak a hivatalosan rá bízott könyveket és az
antik szobrok másolatait őrizte, hanem egy letűnt polgári kor mentalitását is. Világára
az első súlyos csapást a 1930-as években a szélsőjobboldali tanok térnyerése
mérte:
„Péter mélységesen viszolygott ettől az
alantas és zsákmányéhes eszmétől - ő tényleg polgár volt, a humanizmus emlőin
nevelkedett, és a rituális férfiközösségek kutatása nem jelentette azt, hogy
nem hitt volna mélységes átéléssel a szabadság, egyenlőség és testvériség szentháromságában.”
Rosszul sikerült
házassága, a háború pokla, továbbá az ezt követő politikai változások
kényszerítették arra, hogy felépítse azt a világot, ami reményei szerint Olga
lánya számára is biztonságot nyújt. E
szándék, és e nevelés következményeként Olga gyermekkora különös módon telt:
„Az új korszak mítoszai és nyelve már ezen a ponton vereséget
szenvedett, és Olga mindörökre lekésett arról, hogy saját világában otthonra
leljen. Latin versikék, középkori himnuszok, görög pentameterek és arámi
varázsigék kavarogtak a fejében, miközben körülötte a világ úttörődalokat
énekelt, és sistergő, távoli rádióadókon új zenékre vadászott.”
A Péter által
elképzelt és megvalósított modell jól működött még Olga házasságában is.
Ferenc, Olga férje majd Kristóf, közös gyermekük érkezése után a Waldstein-ház
világa kiteljesült. Ekkor került a villa, pontosabban Olga bűvkörébe Karl, a
regény egyes szám első személyű elmesélője is.
Az 1960-as,
1970-es évek szürke szocializmusában üdítően hatott még a család Peugeot 404-es
autója is, ami különállásuk jelképévé vált:
„Egy ilyen autóból kifelé nézni erre a világra mégiscsak azt jelentette:
úgy vagyok itt, hogy nem vagyok része a szutyoknak.”
A villalakók
antik világot idéző idilljének Ferenc tragikus halála vetett véget, majd Áron
személyében megjelent egy barbár is, aki fokozatosan, de céltudatosan látott
hozzá a Waldstein-ház szellemének felszámolásához. Ezzel párhuzamosan az itt felnőtt,
eddig védett családtagokat több magánéleti veszteség és vereség érte. A felnőtté
vált Olga idegenül mozgott az új közegben, helyzete elviseléséhez az alkohol
mámora sem jelentett gyógyírt:
„Olga akármennyit vándorolt Budapesten az
elmúlt években, hiába végezte el itt az egyetemet, hiába olvasta el könyvek
ezreit, soha és most sem tudta elhagyni Waldstein-ház falait, sem az időből nem
tudott kilépni, amikor az apjával boldog volt: ha úgy tetszik Kristóf és Ilona
sejtette, én azonban minden kétséget kizáróan tudtam, hogy Olga körül még
mindig ezerkilencszázötvenvalahány van, és az a tér, ahol tartózkodik, az a
Waldstein-ház szalonja, ahol elvarázsoltan és repeső boldogságban lebegve
hallgatja az apja szavait a római szobrok gipszmásolatai között.”
Lánya példáját
és drámáját előre látva, az egyre erőtlenebbé váló Péter igyekezett felhívni
unokája, Kristóf figyelmét a „kinti világban” rá leselkedő veszélyekre:
„Amúgy meg ne felejtsük el a hét görög bölcs
legelfelejtettebbjét, a pryénei Biaszt. Az ő igazsága, akárcsak a többi görög
bölcsé, ugyanott áll a delphoi jósda feliratai között, de mindenki szereti
elhallgatni a kellemetlen igazságot, amely a feliraton szerepelt: „Az emberek
többsége rossz”. Ezzel mindig számolni kell. Csak egészen kivételes
helyzetekben, egészen kivételes társadalmakban kerülnek többségbe rövid ideig a
jók. De az emberi világ, Kristóf alapvetően reménytelen. Ezért nem is érdemes
részt venni benne, vissza kell húzódni a jó és a szépség falai mögé, a
tudományba és a művészetbe. Sajnos a szerelem nem ad menekvést, még ha
ideig-óráig úgy is érzi az ember. Úgyhogy emlékezz a pryénei Biaszra.”
Péter jóslata beigazolódott: Kristóf párkapcsolati
kudarcai: a betegesen féltékeny Lívia és a karrierista Dóra után, a háborús
számítógépes játékok világába menekült:
„Amikor hazaért, alig várta, hogy visszatérhessen
a normandiai harctérre, az egyetlen helyre, ahol biztonságban érezte magát.
Feltette a fülhallgatót, maximumra tekerte a hangerőt, befeküdt egy
mesterlövészpuskával a templomtoronyba a falu főterén, és várta az ellenséget.”
A regény elmesélője
sem kerülhette el a ház átkát: Karlból munkamániás, gyógyszerfüggő felnőtt lett,
aki csak külföldön érezte jól és szabadnak magát. Végül Kristóf is a külföldre
távozás mellett döntött, a hetvenéves Olgában, pedig felébredt a bűntudat, hogy
nem hagyta el 1956-ban édesapjával együtt Magyarországot. Magát a
Waldstein-házat is utolérte a végzete: egy hamis mítoszképzés alapjává, egykori
önmaga paródiájává tették.
A regény
olvasói, pedig elgondolkodhatnak azon a súlyos kérdésen, hogy hőseink voltak-e
élhetetlenek, vagy ez az ország valóban nem élhető?
- KP -
Megjegyzések
Megjegyzés küldése