Országos Könyvtári Napok 2025: utaztunk vonattal múltból a jelenbe, Jókai Mór műveit leporoltuk, beléptünk az izgalmas krimik világába, és megtanultunk túlélni saját veszteségeink nyomán

A Huszár Gál Városi Könyvtár idén is csatlakozott az Országos Könyvtári Napok elnevezésű programsorozathoz: számos érdekes rendezvény csalogatta az érdeklődőket intézményünkbe. Évről évre ez a rendezvénysorozat október első hetében kerül megrendezésre: izgalmas előadások, közvetlen hangulatú író-olvasó találkozók és rendhagyó irodalomórák, vagy épp ismeretterjesztő, történeti háttérrel bíró prezentációk keretében találkozhat az irodalomkedvelő közösség. 2025 kiemelkedő év volt az Országos Könyvtári Napok tekintetében, hiszen a sikeres szervezést a számok is igazolták: összesen közel háromszázan látogatták különböző programjainkat. A hét első programja, október 7-én 17 órától egy rendhagyó technikatörténeti óra volt, Dr. Kocsis Sándor vasdiplomás gépészmérnök előadásában, „Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára...” címmel.   Könyvtárunk és a Mosonmagyaróvári Városvédő Egyesület közös, immáron hagyománnyá vált rendezvénysorozatának legújabb előadása a kötöttpályás közlekedés történet...

Hogyan szeressék önmagáért, ha a valódi arcát sem látják? - A Medúzalány c. regényt ajánljuk!

Biró Kincső: Medúzalány

„– A medúza a kedvenc állatom. – Végigsimítok a sötét fényes anyagán. – Gyönyörű, de egyszerű lények. Nincs sem agyuk, sem szívük. Mégis meg tudják magukat védeni. Irigylem őket. Engem az agyam és a szívem csak akadályoz. Sohasem tudtam megvédeni magam. – Bárcsak én is egy medúza lehetnék! Nem lennének gondolataim, sem érzéseim, csak sodródnék, amerre a tenger áramlatai visznek.”

Egy nagyon mély, és bátor regényt olvashatunk egy fiatal írónőtől, aki nyers őszinteséggel ír egy olyan nehéz témáról, amiről az áldozatok szinte beszélni sem képesek, bennük a szégyen és a rettegés él tovább.
Biró Kincső debütáló kötetében erőteljes szimbolizmussal közelít az olvasókhoz: úgy szivárog lassan a bőrünk alá a történet, hogy közben gyönyörű metaforák segítenek megérteni azt is, amit talán elképzelni sem tudunk.

„Nem látok túl saját magamon, az átkomon és a szorongáson. Nem látok értelmet, sem értéket az emberi életben. A férfiak egy csinos játék babaként, tárgyként kezelnek. A nők gyűlölnek.
Nem tudok beilleszkedni a világba. Egy kirakós hiányzó darabja vagyok.
Maga az üres tér két puzzle-darab között.”

Leila húszéves, gyönyörű nő, aki egy átokkal kénytelen élni: bárki, aki megpillantja, azonnal a saját képére formálja, és úgy látja, ahogy önmagában idealizálni képes a legszebb nőt a világon. Nem őt látják az emberek, hanem egy csinos arcot, egy tökéletes testet, amelyre sajátos külső jegyeket aggatnak egyedi ízlésük szerint. Egyetlen vágya, hogy valaki végre önmagáért szeresse.
„Bár nem hiszi el, hogy akárhányszor kiteszem a lábam otthonról, az emberek összesúgnak a hátam mögött. Azt gondolja, ez csupán téveszme, az elmém szüleménye. Azt sem hiszi el, hogy a saját apám nem olyannak lát, ahogyan én a tükörben látom magam, és valószínűleg az anyám az egyetlen ember a világon, aki önmagamért szeret, de ő is csak azért, mert látássérült.”

Egy napon azonban Leila találkozik Olivérrel, aki egy kávézóban lopva a lány arcát skicceli éppen, felfigyelve annak szépségére. Leila érzi magán a fiú tekintetét, odalép hozzá, és meglepetten veszi észre, hogy Olivér a valódi arcát rajzolta le. Végre valaki meglátta őt, az igazi Leilát. Itt indul közös történetük, amely sérült múltjukon át, a traumák nyomán halad a jelenben, egy szerelem felé, amit egyikük sem bír el igazán, de távol maradni sem képes tőle.

„Benned is azok a dolgok tetszenek a leginkább, amik rám nem jellemzők, de szeretném birtokolni ezeket a tulajdonságokat. Odalépek hozzá, hogy elvegyem az üres poharát.
- Vonz a közönyöd – folytatja. Mert bennem mindig túl sok az érzés és a gondolat.
Számomra a lelkesedése és az érzékenysége a legvonzóbb. Hiányzik belőlem a lelkesedés.
Az érzékenységemet pedig nem tudom felvállalni.”

Vajon mennyi bennük a közös vonás? Miért félnek szeretni és bízni a másikban? 
Ahogy haladunk a történetben fejezetről fejezetre, váltott szemszögből követhetjük az eseményeket, amelyben a határok folyamatosan szűkülnek, tágulnak, illetve összemosódnak: testi vonzalom, barátság, és az elsöprő erejű szerelem is szerepet kap a regényben.

„Vászonnak képzelem a szemhéjamat.
 Festek rá egy olyan világot, ahol békés tenger vagyok, nincs bennem ártó szándék. 
A halak, a kagylók, a medúzák mind a részeim, és mégis mind önálló lények,
szeretik egymást, szeretnek engem is, nem ismerik a közönyt.
Leila hableány, nincs mitől félnie, senki és semmi nem bánthatja többé.”

Fájdalom, titkok, félelem, végül az őszinte kitárulkozás: a leggyönyörűbb nő és az „arctalan” festő története ez a kötet – Leilának a szívből jövő érintéseket kell megtanulnia elfogadni az átélt, megbélyegző erőszak nyomán, Olivérnek pedig a valódi kötődést kell megengednie magának, az eltaszítottság bénító érzését felülírva.

„Talán mégis létezik az a tenger, amely szerethet, és nem akar nekem ártani.”

 Vajon kapcsolatuk a boldogság ecsetével lett vászonra festve?  

Ajánlom a könyvet mindazoknak, akik kellő érzékenységgel tekintenek a világra, és felismerik a fájdalmas üzenetek életigenlő erejét a sorok között.

/S.B./

Megjegyzések