Három éven belül három
fontos, az erőszak jelenségét vizsgáló könyv jelent meg magyarul is, néhány
évvel az eredeti megjelenés után. A
magyar könyvkiadók nem véletlenül döntöttek a kiadásuk mellett: nagy
visszhangot kapott és sikert aratott munkákról van szó.
A tudományos élet különös
alakja a német Jan Philipp Reemtsma, aki cigarettagyártásból származó hatalmas családi örökségéből társadalomkutató
magánintézetet hozott létre.
Vaskos könyvében
először az erőszak fogalmát és típusait határozza meg, majd azokat változásokat
mutatja be filozófiai, szociológiai szempontból, amelyek a 17. századtól, a
modern kor kezdetétől mentek végbe Nyugat-Európában. E civilizációs folyamat
eredményeként egyéni szinten nőtt az emberek közötti bizalom és csökkent az
erőszak, pontosabban fogalmazva az erőszak az állam monopóliuma lett. Ez
azonban újabb kérdéseket vet fel: az állam ezzel az erejével vissza is élhet,
és azt is nehéz eldönteni, milyen esetekben válik az erőszak megengedetté.
Reemstma könyvében a 20. századi rettenet jelképei
provokatív módon egymás mellé kerülnek: Auschwitz, a Gulág, Hirosima, sőt még
Verdun is. Érdekesség, hogy a szerző hatalmas irodalmi műveltségét felhasználva
számos példát mutat be Shakespeare drámáiból is. Összefoglalóan elmondható,
hogy leírásai szemléletesek, következtetései logikusak, de a végső választ -
amennyiben az létezik - az olvasóra bízza.
Ezzel ellentétben határozott válasza van az amerikai Steven Pinkernek. Pinker foglalkozását
tekintve evolúciós pszichológus, de ez nem gátolta meg abban, hogy közel 900
oldalas könyvet írjon az emberi erőszakról.
Könyvének fő tézise az, hogy az
utóbbi négyszáz évben csökkent az erőszak, legyen szó akár a népek közötti
háborúkról, vagy akár a családon belüli erőszakról. Elméletét történelmi tények
és példák, továbbá több mint ötven grafikon, ábra is igazolja.
Egyértelműnek tűnik a csökkenő tendencia a gyilkosságok számának alakulásától a
terrorizmus halálos áldozatainak számán át egészen a feleség
megpofozásának elfogadottságának alakulásáig.
Ezzel szemben nő például a békefenntartó műveletek száma és a
vegetarianizmus aránya.
A civilizációs folyamat bemutatása után - szűkebb
szakmájánál maradva - az ember belső démonait veszi górcső alá: a ragadozó
hajlamot, a dominanciára való törekvést, a bosszút, a szadizmust és az
ideológiákhoz való ragaszkodást. Elismeri, hogy ezek a jelenségek soha nem
fognak eltűnni fajunkból, de véleménye szerint e jelenségek intenzitása
örvendetes módon csökken. Ezzel párhuzamosan belső angyalaink: az empátia, az
önuralom és az értelem erősödnek.
Kritikusai szerint Pinkernek körültekintőbbnek
kellett volna lennie a történelmi források kiválasztásánál. Elemzései szinte
kizárólag csak az Egyesült Államokra és Nyugat-Európára terjednek ki. Grafikonjainak,
becsléseinek egy részét komolytalannak tartják. Hibái ellenére könyve egy
szenvedélyes hitvallás az értelem, a tudomány, a humanizmus és az egyéni szabadságjogok
mellett, egy jobb és emberibb világ megteremtéséért.
Nem osztja ezt a
derűlátást
Jörg Baberowski német
történész, akinek a fő kutatási területe a sztálini terror.
A három könyv közül
az ő munkája jelent meg a legkésőbb, így reflektál a korábban ismertetett
művekre is. Terjedelme az előbbieknek az egyharmadát sem éri el, szövege
könnyen érthető, de mondanivalója súlyos.
A szerző bevallott szándéka az volt,
hogy olvasója érezze magát rosszul. Nem csak a leírt rémtettektől, hanem azoktól,
az alábbiakban szó szerint idézett kőkemény megállapításoktól is, amelyek kíméletlen
tükröt tartanak mindannyiunk elé:
„Az erőszakot nem eszmék és érvek idézik
elő, hanem terek, és az ezekben a terekben kialakult helyzetek és
cselekvéskényszerek döntik el, hogy mi történik, ha már kitört az erőszak. Fölötte sem a tettesek, sem az áldozatok nem
rendelkeznek szabadon.”
„Az erőszak a jövőben is része lesz az
életünknek. Erről azok az emberek, akik kénytelenek együtt élni az erőszakkal,
jóval többet tudnak azoknál, akik csak a békét ismerik. A civilizáció gyógyító
erejébe vetett hit illúzió csupán. Az emberek nem békeszerető természetük
folytán, hanem félelemből vágynak biztonságra és rendre.”
„A rend előfeltétele az erőszak
korlátozásának, az erőszak pedig a rend fenntartásának eszköze. Hatalom és
erőszak nem ellentétes fogalmak. Inkább két oldala ugyanannak az éremnek.
„Béke és biztonság csak azért létezik, mert
az emberek ölhetnek.”
Összefoglalva: pesszimizmusmát
fenntartva a szerző az erőszak minimalizálására szólítja fel korunk emberét,
tűnjék ez a harc bármennyire reménytelennek is.
- KP -
Megjegyzések
Megjegyzés küldése